Właściwy proces projektowy poprzedzony został studiami związanymi z charakterystyką tematu w architektonicznym dyskursie jak i poznaniem specyfiki wybranego miejsca. Atuty działki okazały się jednocześnie jej największymi mankamentami. Ambicją projektu stała się chęć znalezienia rozwiązania które w optymalny sposób zaspokaja potrzeby przedszkola w trudnych warunkach wybranej działki.
Opis projektu Przeedszkole w Mszanie
Pierwsza faza rozwiązań funkcjonalnych zorientowana była w kierunku stworzenia budynku skoncentrowanego wokół wspólnej przestrzeni. Taka przestrzeń minimalizowałaby ilość komunikacji w obiekcie, zapewniając jednocześnie przestrzenną jednoznaczność, a co za tym idzie poczucie bezpieczeństwa. Układ ten był jednak niezgodny z charakterem działki, tworzył też zagrożenia związane z ilością schodów, generował dodatkowe koszty w formie wind kuchennych. Dlatego został on porzucony na rzecz układu parterowego. Układ parterowy zorganizowany jest wzdłuż krętego korytarza. Po jego wschodniej stronie znajdują się sale lekcyjne, natomiast po zachodniej funkcje pomocnicze.
Współczesne rozwiązania dla przedszkoli często posługują się bardzo silną narracją estetyczną którą ludzie prawdopodobnie odbierają jako dziecięcą w wyrazie. Jednak zestaw jednoznacznych form podkreślonych jeszcze bardziej jednoznacznymi barwami nie wpływa stymulująco na rozwój wyobraźni dziecka. Założeniem projektu było wytworzenie języka, który nie dominowałby nad rysunkami i innymi aktywnościami przyszłych użytkowników.
Specyfika użytego materiału pozwala na zmiękczenie form w okolicach aktywności dziecka, co zwiększa bezpieczeństwo, jak i dodaje niejednoznaczności formie.
lokalizacja: Mszana
data: 2010
inwestor: Urząd Gminy w Mszanie
zespół projektowy: arch. Marek Wawrzyniak, mgr inż. arch. Karol Wawrzyniak, mgr inż. arch. Marek Lis, mgr inż. arch. Łukasz Sosnowicz, mgr inż. Izabela Groborz-Musik